UČIVO A ÚKOLY
Denní učivo naleznete níže.
Vážení a milí rodiče, milé děti,
v současné chvíli nevidím jako prioritní zadávání každodenních úkolů, avšak tento krok by neměl automaticky znamenat "volný den" bez školní přípravy. Prosím Vás, abyste své děti každý den vyslechli, čemu jsme se ve škole věnovali a vyčlenili si nějaký čas především k pravidelnému hlasitému čtení.
Některé děti čtou krásně, a tak tato aktivita nebude dlouhým zdržením ve Vašem programu (čtení rozvíjí slovní zásobu a pomáhá nám pak i přirozeně vnímat pravopisné chyby), jiné děti krásně vážou, ale tempo je pomalé, popř. jim dělají problém dlouhá slova (pravidelný trénink je brzy posune vpřed), a některé děti jsou zatím na začátku a potřebují specifický text, krátká slova, případně i jen čtení slabik, aby si osvojily spojování písmen a začaly při čtení lépe vázat (mohu na slabikování udělat v hodině nějakou zajímavou hru, nebo aktivitu, ale vrátit se celkově o krok zpět, je v hodinách složité).
Mějme na paměti, že zvládne-li dítě text přeslabikovat (i krásně vázaně přečíst), ještě to neznamená úspěch ve čtení, ten přichází až ve chvíli, kdy nám čtený text předává informace, a proto je opravdu nutné pravidelně trénovat, a postupně přidat při čtení také intonaci a vnímání interpunkce (na to začneme více dbát i v hodinách).
Procvičování nemusí být dlouhé, vycházejte z aktuální čtenářské úrovně dítěte, nijak se na ně nezlobte, je to pro ně těžká dovednost, která chce čas a vlídný přístup. Není nutné ani opravovat každou chybu. Pokud dítě chybuje často, nebojte se se složitými slovy pomáhat, přečtěte je za dítě, ať se s nimi netrápí a postupně zvyšujte složitost textu.
Čas strávený čtením můžete rozdělit do několika kratších úseků, myslím, že pro začátek může některým dětem stačit i 10 minut čtení jednou denně, aby si zvykly na tu rutinu a čtení jim nepřinášelo pocity vyčerpání. Můžete čtení zařadit i do běžného dne (nápisy v okolí, názvy zastávek, vaření s kuchařkou apod.).
Moc Vám děkuji za spolupráci a neváhejte mě v případě potřeby kontaktovat. Veronika Kiš
31. března
V matematice jsme měli opět hru na násobení, tentokrát šestiúhelníkové puzzle, po složení vzniklo na druhé straně bludiště.
V českém jazyce jsme měli čtení s porozuměním (pracovní list je stejně jako matematika dostupný na učebně).
Kromě těchto úkolů jsme popřáli naší spolužačce a spolužákovi k narozeninám.
Ve výtvarné výchově děti kreslily zlatici.
28. března
Den naruby - výuka vedena žákyněmi deváté třídy (hry a soutěže)
Prvouka - kalendář, měsíce v roce, dny v týdnu
Český jazyk - hledání sloves, utváření sloves z podstatných jmen
Matematika - násobení, sčítání a odčítání
V poslední hodině jsme udělali hodnocení celého dne a rozdali si katalogy na nákup knížek. Navíc jsme se podívali na video o Janu Amosu Komenském a v Hravé čítance jsme vypracovali cvičení 2 na straně 69 (jarní květiny).
27. března
Český jazyk - hra - křížovka se slovesy - děti byly v týmech a po jednom chodily na stanoviště, aby zjistily další sloveso, které zapíší do křížovky. Dále pak hra na Wordwall + ústně doplnění ke slovesům, kdo je může dělat a nakonec ze slovesa utvořit podstatné jméno. V další hodině pracovní list (slovesa a podstatná jména) - dostupné na učebně
26. března
V matematice jsme dnes pracovali ve "Frausovské" učebnici strana 62 + 63/8.
V českém jazyce jsme v rámci grafomotoriky procvičili ruce lepením papírových kostek, které jsme poté využili ke hře "dokresli hlavičce vlasy podle hodu kostkami".
Nakonec jsme psali krátký diktát, tentokrát se jednalo o věty.
Rys rychle běhá. Žížala nespěchá. Naše kočka má blechy. Orel letí nad řekou.
V prvouce jsme udělali stranu 50. (S tématem kalendář a hodiny nás v pátek navštíví žákyně deváté třídy.)
25. března
V matematice - geometrii jsme dnes opakovali názvy tvarů, ze kterých byly tvořeny obrázky (viz. učebna), po vybarvení si každé dítě překreslilo svůj obrázek do čtvercové sítě mazací fixkou a následně je tužkou narýsovalo na čtverečkovaný papír (výsledné práce jsme vlepili do velkého sešitu na geometrii).
V českém jazyce jsme opakovali slovesa 86/5, ke slovu konev si každý udělal vlastní brainstorming na papír. Poté PS 2 strana 18 cv. 6.
DÚ: Čj-PS2-18/7
24. března
V matematice jsme měli aktivitu na násobení (příloha je dostupná na učebně). Každé dítě mělo své kartičky s puntíky 1-6, jednu kartičku si vylosovalo a šlo na příslušné stanoviště, kde do tabulky zapsaly také počet dětí, které se zde právě sešly. Vytvořily příklad na násobení a výsledek kontrolovaly počítáním číselné řady např. po pěti.
V českém jazyce - čtení s porozuměním (text i s úkoly na učebně). Nejedná se o úplně tradiční práci s textem, ale musím děti pochválit, že vše zvládly krásně vypracovat.
Zajíci se nám nakonec promítli i do VV a PV.
21. března
Dnes jsme si především povídali o prvních jarních květinách, o růstu ze semínka, o důležitosti potravního řetězce, a že by se alespoň první květiny neměly trhat, aby raději posloužily k potravě probouzejícího se hmyzu.
Viděli jsme několik časosběrných videií s růstem rostlin, poznávání a psaní názvů jarních květin jsme si procvičili na Wordwall, v hodinách jsme navíc v pracovních sešitech mat. (+/-) a Čj udělali pokaždé stranu 16 a v sešitě prvouky žlutý rámeček se skládankou na straně 58. Kromě toho jsme si prohlédli knížku od spolužačky. A z okna pozorovali řádění místních zajíců.
20. března
V českém jazyce jsme nejprve po třídě, na chodbě a v kabinetě posbírali lístečky s různými slovy (běžná slova a slova citově zabarvená - 🙂i😠), poté děti hledaly 11 trojic, které k sobě svými významy patří. Pokud dětem přišlo slovo neznámé, ptaly se nejprve svých spolužáků, zda dané slovo neznají.
V další hodině jsme se vrátili k tématu psů a hledali slova, co dělají....
Následně jsme udělali zápis do sešitu:
Slovesa 20. března
Vyjadřují, co osoby, zvířata nebo věci dělají, nebo se s nimi děje.
Každé sloveso má různé tvary >> rozkousal, rozkousali bychom, rozkousat, rozkouše,
píše, psát, psal jsem, bude psát
19. března
V matematice jsme nejprve ve dvojicích poskládali další trojúhelníkové puzzle, tentokrát na násobení, které jsme dále procvicovali na těchto stranách.
V českém jazyce jsme procvičili prstíky praskáním bublinkové folie, kterou jsme pak rozstříhali na kousíčky a "nakrmili" jimi pomocí kolíčku kočičku. Následovaly velké obloučky psané ergonomickou voskovkou, zmačkání papíru, říkanky pro prstíky, cvičení s tužkou (housenka), a poté jsme se pustili do psaní velkého psacího U a někdo i malého p. Důležitá byla snaha a pečlivost, ne kvantita.
V prvouce jsme si prohlédli knížku o přírodovědě donesenou spolužákem a povídali si k jejímu obsahu.
Celý den jsme pak zakončili tímto videem.
DÚ: PRV - strana 48
18. března
V matematice jsme se věnovali geometrii, setkali jsme se s pojmy bod, přímka, úsečka, trojúhelník, čtyřúhelník, a od toho dále s pojmy rovnoběžné, strana, úhel. Řekli jsme si, že přímky pojmenováváme malými psacími písmeny a body naopak velkými tiskacími písmeny.
DÚ: M - pracovní list - spojování bodů podle pravítka + početní příklady
Mezi příklady v DÚ, jsou i "rovnice", kdy je potřeba doplnit na prázdné místo takové číslo, aby vycházely oba příklady shodně (vysvětlovali jsme si na přirovnání k miskovým vahám).
V češtině jsme společně četli text a následně vypsali zdrobněliny jmen, tento pracovní list dokončíme zítra, tudíž jej nemusíte dodělávat doma.
Všechny pracovní listy najdete opět na Google učebně.
17. března
V matematice jsme si zahráli hru Bingo, každý měl kartičku s příklady a byly losovány výsledky, ke kterým žáci hledali příklad, aby si mohli pole vybarvit. Po označení pěti příkladů v jednom řádku, sloupci nebo úhlopříčce se zvolá BINGO! Děti si pak mohly vybrat malou samolepku, někdo měl nakonec i dvojité nebo trojité bingo. (Máte-li doma nebo v zaměstnání k dispozici podobné drobnosti, které by bylo možné využít jako odměny do případných soutěží, ráda využiji.)
Hru nahraji na učebnu, je tam i stránka s volnou mřížkou, pokud byste chtěli využít k domácímu procvičení na jiné typy příkladů.
V českém jazyce jsme četli příběh z čítanky a udělali krátký pracovní list. Poté si děti namalovaly a pojmenovaly vlastního skřítka nebo příšerku naschválníčka a dotvořily příběh o tom, kterak se vydal do města, aby někomu něco rozbil, tento někdo však měl psa, který skřítkovi roztrhl kalhoty, načež skřítek utekl domů do postýlky, kde nakonec usnul.
Tímto jsme propojili Čj, Vv a PV.
14. března
V prvouce jsme si povídali o úrazech, čímž jsme navázali na vytvoření třídních pravidel, nad každým jsme se zamýšleli "Proč?". Hodina nám přesáhla i do druhé vyučovací hodiny a měli jsme tak i jakousi třídnickou hodinu o vztazích a pocitech druhých
V českém jazyce jsme udělali stranu 16 v PS2 a hledali další slova citově zabarvená, zdůraznili jsme si, že jsou to slova, která člověk vybírá na základě svých emocí (zlobím se, jsem šťastný, zamilovaný apod.)
V matematice se nám dnes pracovalo velmi dobře, máme proto hotovou celou stranu 60 + cvičení 7 a 8 na straně 61
13. března
Zápis do sešitu ČJŠ:
Slova citově zabarvená 13. března
vztah člověka k tomu, co slovem označuje
>> zdrobnělá (autíčko)
>> lichotivá (hajat)
>> hanlivá (rachotina, chrnět)
>> vulgární (= neslušná, sprostá)
Učebnice - strana 84 - úvodní text + cv. 1 a 1. žárovka, žlutý rámeček strana 85
12. března
V matematice jsme pokračovali v krokování po čtvercové síti. Každé dítě si vytvořilo svou cestu mezi dvěma body (měli jsme zadané krajní body A, B, C, D), cestu si poté zaznamenalo pomocí šipek a nakonec každý navigoval spolužáky tak, aby prošli celou jeho trasu. (Používáme zalaminované čtvercové sítě, proto prosím o kontrolu potřebného fixu.)
První hodinu českého jazyka jsme věnovali grafomotorické přípravě, tentokrát jsme pro zahřátí rukou použili modelínu, v druhé hodině děti psaly přání pro své blízké, důležitá byla snaha o pečlivé psaní. Někteří si zvolili k psaní tužku, kterou často vítám kvůli přehnanému tlaku při psaní.
V pracovním sešitě prvouky jsme na straně 47 udělali cvičení podle zadání zeleného a žlutého rámečku, před tím jsme se krátce vrátili k minulé hodině a úrazům, ukázali jsme si aplikaci Záchranka, která umožňuje v případě potřeby snadné přivolání zdravotnické pomoci včetně určení aktuální polohy a posléze i videohovor s dispečerem (nutná data). Před tím jsem se chybně domnívala, že by mělo být možné spuštění i tichého alarmu v případě ohrožení jinou osobou, tuto funkci jsem však nyní nenašla, tak snad časem by mohli vývojáři něco takového přidat...
11. března
V matematice jsme se dnes věnovali geometrii, využili jsme zadání z velkého pracovního sešitu 59/10, na druhé straně listu byly nakopírované úlohy na souměrnost a krokování po čtvercové síti (ve všech úlohách jsme rýsovali podle pravítka a pracovní list je opět dostupný na učebně)
S krokováním byl často problém, proto se tomuto typu úlohy budeme ještě věnovat.
V češtině jsme procvičovali psaní velkých písmen na začátku slov, druhá strana pracovního listu (cv. 23 a 24) je za DÚ (odevzdání do pátku 14. 03., pokud by někdo potřeboval ještě zopakovat vysvětlení k úlohám, může mě ve středu nebo ve čtvrtek oslovit ve škole)
10. března
V matematice jsme hráli hru na početního hada (sčítání zpaměti) - postupně jsme házeli hrací kostkou a nově padlé číslo jsme přičítali k tomu předchozímu, poté děti pracovaly ve dvojicích a podle příkladů skládaly trojúhelníkové puzzle
V češtině jsme měli obrázkový text - Šípková Růženka (téma zarostlého zámku jsme přenesli i do Vv a Pv) - některá slova, která byla v textu znázorněna obrázkem děti vypsaly do školního sešitu + nakopírovaný pracovní list - rozlišení názvů osob u podstatných jmen, slova významem nadřazená, množné číslo, tvrdé a měkké souhlásky (příloha k učivu je na Google učebně)