Pracovní sešity na domácí procvičování jsou pro Vás volně k dispozici, děti pracují, na čem se společně domluvíte, na co mají chuť, nebo co individuálně potřebují.
Nepřekračujte čas domácí přípravy nejlépe 20 minut, maximálně však 30 minut denně (může být rozložené i na více etap, například učivo po škole a čtení před spaním), čas by měl zahrnovat i danou kontrolu pomůcek.
V první a druhé třídě je velmi důležité děti k pravidelné domácí přípravě motivovat, neměla by pro ně znamenat vysilující zátěž, ani by neměla být čímsi za trest, měla by to být přirozená, neobtěžující součást života.
Jelikož jste na třídních schůzkách nadnesli problém, že děti často na Vaše pokyny moc nereagují, zvolila jsem také záznamový list, který je praktický nejen pro mě, ale i pro děti, aby měly přehled čemu a jak často se v domácí přípravě věnují (ve třetí třídě tomu dáme lepší formu), zároveň by mohl děti motivovat, aby si každý den skutečně prošly a připravily tašku a činnost si v seznamu odškrtly, také si zaznamenají, čemu se dále věnovaly. Každý den jen něco! Zapsala jsem zvlášť čtení, kterému stále doporučuji se věnovat pravidelně každý den, a přidala i angličtinu (například opakování slovíček) prvouka (projít si PS a vyzkoušet z vyplněných témat atp.).
List i PS si nechte klidně doma, nějaká menší kontrola bude zhruba po 14 dnech.
Některé děti mi například přinesly ukázat, co doma vypracovaly, aby se pochlubily, to je samozřejmě možné. A pokud by potřebovaly s něčím poradit, mohou se na mě také obrátit.
V případě různých rodinných akcí a dovolených hledáme jen případnou skulinku na něco, co se školní přípravě podobá (i když malý PS nebo časopis s úkoly, nebo knížka na čtení, se kolikrát hodí i na dlouhé cesty, rodinné návštěvy, kde nejsou další parťáci na hraní, nebo na hotel apod.), a pokud to ani takto není možné, prostě ten den vynecháme a zapíšeme si vedle například dovča.
Domácí příprava je pro děti. V současné době je to hlavně o budování návyku a pozitivního vztahu ke vzdělávání + případném rozvoji dovedností a opakování, není to o splnění "mých" úkolů. Aby se děti učily plnit svou případnou povinnost, kterou mají zadanou (= úkol ze školy), na to stačí daleko menší intenzita tlaku, než je zadaný úkol od učitele každý den, který má nutit jen k opakování a vyplnění nudného cvičení. K rozvoji pracovní morálky jsou spíše vhodné takové úkoly, které mají k dítěti nějaký vztah a rodinné prostředí mu při splnění pomůže. Výborné jsou například referáty, zápis cestovního, kulturního a čtenářského deníku atp.
Snažím se dětem opakovat, že učit se (vzdělání) nám otevírá dveře především k osobní svobodě a možnosti vlastní volby v budoucím životě. Co chci dělat, čím se chci živit? Pokud ovládám nejrůznější učivo, jediné, co mě bude v rozhodnutí dále limitovat jsem já sám, zda něco chci nebo ne, zda mě to zajímá a naplňuje.
Doporučuji využívat také nejrůznější hry, aby bylo pro děti učení zajímavou činností a škola přívětivým místem, které je obohacuje a naplňuje. Znovu je povzbudit a otevřít jejich zvídavost a úžas z nových informací.
Využívejte také nejrůznější tvořivé činnosti, které podporují jemnou motoriku a pomáhají dětem v lepším psaní.
Pravidelné čtení nadále zůstává jako velmi prioritní, nám se to z našeho pohledu nezdá, ale není to jednoduchá záležitost a i dospělý člověk ovládající čtení neumí ihned např. v cizí řeči číst stejně rychle a dobře jako v mateřštině.
Děkuji Vám moc za Vaši spolupráci, Veronika Kiš
💻⌨️🖱K přihlášení na školní PC si děti budou heslo teprve vytvářet, prosím však o rozmyšlení.
Mělo by mít 8 znaků, nejlépe nějaké zvíře a čísla, ze zkušenosti se raději vyhněte použití i/y, ať se nechybuje.
Heslo si pak napíšou na lístek a uloží do soukromé obálky, ty uložíme do skříňky v kabinetě pro případ nouze.
Denní učivo naleznete níže.
Vážení a milí rodiče, milé děti, 📚 📖
v současné chvíli nevidím jako prioritní zadávání každodenních úkolů, avšak tento krok by neměl automaticky znamenat "volný den" bez školní přípravy. Prosím Vás, abyste své děti každý den vyslechli, čemu jsme se ve škole věnovali a vyčlenili si nějaký čas především k pravidelnému hlasitému čtení.
Některé děti čtou krásně, a tak tato aktivita nebude dlouhým zdržením ve Vašem programu (čtení rozvíjí slovní zásobu a pomáhá nám pak i přirozeně vnímat pravopisné chyby), jiné děti krásně vážou, ale tempo je pomalé, popř. jim dělají problém dlouhá slova (pravidelný trénink je brzy posune vpřed), a některé děti jsou zatím na začátku a potřebují specifický text, krátká slova, případně i jen čtení slabik, aby si osvojily spojování písmen a začaly při čtení lépe vázat (mohu na slabikování udělat v hodině nějakou zajímavou hru, nebo aktivitu, ale vrátit se celkově o krok zpět, je v hodinách složité).
Mějme na paměti, že zvládne-li dítě text přeslabikovat (i krásně vázaně přečíst), ještě to neznamená úspěch ve čtení, ten přichází až ve chvíli, kdy nám čtený text předává informace, a proto je opravdu nutné pravidelně trénovat, a postupně přidat při čtení také intonaci a vnímání interpunkce (na to začneme více dbát i v hodinách).
Procvičování nemusí být dlouhé, vycházejte z aktuální čtenářské úrovně dítěte, nijak se na ně nezlobte, je to pro ně těžká dovednost, která chce čas a vlídný přístup. Není nutné ani opravovat každou chybu. Pokud dítě chybuje často, nebojte se se složitými slovy pomáhat, přečtěte je za dítě, ať se s nimi netrápí a postupně zvyšujte složitost textu.
Čas strávený čtením můžete rozdělit do několika kratších úseků, myslím, že pro začátek může některým dětem stačit i 10 minut čtení jednou denně, aby si zvykly na tu rutinu a čtení jim nepřinášelo pocity vyčerpání. Můžete čtení zařadit i do běžného dne (nápisy v okolí, názvy zastávek, vaření s kuchařkou apod.).
Moc Vám děkuji za spolupráci a neváhejte mě v případě potřeby kontaktovat. Veronika Kiš
19. května
Z důvodu celodenního družinového výletu a nemocí jsme dnes pracovali jen s polovinou žáků třídy. Proto jsme měli pracovní listy - v matematice početní had (na závěr sečti všechna čísla v kroužcích i ocásku-možno zpaměti za sebou, nebo rozdělit na příklady a výsledky následně sečíst), mašinky - do volného prostoru vytvoř dvě vlastní zadání, kdo byl hotov, měl PL ve dvojici, každý počítá z jednoho konce, až se sejdou u jednoho místa, hodnotí se počet spočítaných příkladů.
V českém jazyce - čtení s porozuměním - hádanky Myslím si zvíře nebo věc (PL taktéž na Google učebně), opět děti vymýšlely i svá zadání a hádaly navzájem, poté pantomima - sporty a zvířata.
Ve výtvarné výchově jsme malovali duhu pouze s použitím temper: červená, modrá, žlutá (+bílá). Předtím video Ty Brďo! Barvy. Ukázka pomůcky - skládání celobarevného obrázku z jednobarevných.
16. května
Prvouka - seznámení s DÚ ze strany 54 - časová osa - naše data narození a data narození našich babiček - porovnání s historií - 1939, 1945, 1968, 1989; na historických mapách jsme pozorovali změny našeho současného bydliště, podívali se na video o prarodičích, nakonec jsme dokončili stranu 54 v PS.
V matematice jsme udělali stranu 8 - u krokování doporučuji krokovací pás a dvě figurky - hledat 4 různá řešení, jak dostat figurky na stejné pole (omezení max. tři šipky).
V českém jazyce - strana 98 ústně, strana 99 - zápis do sešitu ( na Google učebně), písemně také cvičení 99/6, 99/7 - ústně - použití mapy na interaktivní tabuli
15. května
V českém jazyce jsme dnes pokračovali v našem PL na slovesa a podstatná jména (včerejší Google učebna). Navíc jsme měli čtení s porozuměním (přiřadit správný obrázek ke krátkému textu, obrázky byly vyvěšeny na chodbě. V textu jsme nakonec označili všechna slovesa, společná kontrola jednotlivých vět (ptám se já: použiji podmět a ptám se, co dělá).
A i přes chladnější počasí si děti užily dnešní hodinu s Florbalem Chodov (video na Google učebně).
14. května
Dnes jsme si v matematice zkusili napsat velký test, ale protože zatím nemáme společně takovou zkušenost, zvolila jsem snadnější test opakování učiva z 1. třídy. Sčítání a odčítání dvou až tří čísel do 25, porovnávání čísel <>, číselná řada a dvě slovní úlohy (sčítání, odčítání).
V českém jazyce jsme dokončili PS 21/4 a udělali kontrolu 20/3 a 21/4, měli jsme také výklad k tvarům slov, jelikož dětem toto učivo přišlo neznámé. Zkráceně se jedná o stejné slovo (označení věci, člověka), s výjimkou toho, že nemusí být jen jednou, ale můžeme mít i více kusů, jinak vidíme stále to stejné, jen v různých situacích a sledujeme, jak se nám tím použitím mění konec slova...
Dále jsme třídili slova na papírcích a zapisovali do tabulky podle toho, zda použijeme ukazovací ten, ta nebo to. Žáci pracovali ve skupinkách, střídali se v losování slova, které ostatním přečetli a všichni si jej následně správně zapsali do tabulky. (Najdete na Google učebně.)
V prvouce jsme měli milou povinnost popřát spolužačce k dnešním narozeninám, následně jsme popsali, k čemu slouží nakreslené čtyři předměty v PS na straně 54 (zelené rámečky jsme si zadali za DÚ).
Potom jsme navázali na téma z českého jazyka (Pálava) a podívali se na tři videa z cyklu Dějiny Udatného Českého Národa.
13. května
Dnes jsme se v geometrii věnovali měření, nepoužívali jsme však pravítka, avšak tradiční tělesné délkové míry jako: délka třídy od nástěnky k tabuli ve stopách a krocích, délka piána nebo tabule v loktech, délka nástěnky v sázích a rozměry lavice v pídích (tabulku jednotlivých měr máte opět na Google učebně).
V českém jazyce jsme pracovali v PS 20/3 a 21/4 a prošli si řešení domácího úkolu.
Pozor, v domácích úkolech (PS 20/2) častá chyba - vypsaná podstatná nebo přídavná jména místo zadaných sloves, dále slova s velkým písmenem na začátku například Oslík (jedině třeba osel Oslík, nebo kocour Oslík), nebo Tichý (jedině snad ve smyslu pan Tichý). A u zdrobnělin často psaná Anežka (ač to k tomu svádí, stejně třeba jako Eliška, jedná se o neutrální (standardní) tvar jména bez citového zabarvení.
12. května
Dnes jsme měli něco málo k třídnímu vyřizování ...
1. Rozdali jsme si PS a záznamový list k domácí přípravě
2. Řekli jsme si o obecně častějších hlášeních výskytu žloutenky (netýká se školy) a povídali si o nutnosti pravidelného mytí rukou, jakožto prevence. Z tohoto důvodu jsme rovněž ve třídě již nenechali látkové ručníky a budeme používat papírové utěrky.
3. Na celé škole v poslední době řešíme pomočená WC mimo záchodové mísy, proto pan ředitel přistoupil k plošnému zákazu chození na WC v průběhu vyučovací hodiny.
V matematice si děti potom z papíru složily tzv. Nebe-peklo-ráj, které obsahovalo příklady na násobení (zaznamenala jsem, že si pak s pomůckou hrály i ve družině).
V českém jazyce jsme udělali dvojstránku v Hravé čítance (Maxipes Fík 74,75) a podívali se i na netradiční ukázku této pohádky a pro velký úspěch ještě na druhou.
V učebnici jsme navíc společně udělali 96/2 a 97/3 a 4
7. května
Dnes jsme dodělávali přáníčko, další hodinu jsme psali diktát z učebnice 95/20 (+podtrhej slovesa), četli jsme text ze strany 96 - Jedeme na výlet - Pálava (prozkoumali jsme mapu, povídali si o Věstonické venuši a Archeoparku Pavlov, který je pro nás vzdálený, ale výlet do HistoryParku Ledčice by byl možný...).
Děti viděly další video z cyklu Ty Brďo!, které jsme nestihli na Den Země v barevném týdnu.
Nakonec jsme měli opakování prvouky - děti měly 3 testíky (Jaro/Dny, měsíce a roční období/Hospodářská zvířata). Každé dítě ve skupince mělo jinou variantu, aby pracovalo samostatně, po dokončení byla možnost pracovat na dalších, ale cílem nebylo mít nutně všechna tři zadání. Odpoveď byla většinou volba z možností.
6. května
V dnešní geometrii jsme se zaměřili na tvary, které jsme opět propojili s procvičením logického myšlení, ke spojování bodů jsme používali pravítko. Pracovní listy jsou na Google učebně.
5. května
V matematice jsme se věnovali procvičování logického myšlení (představa počtu, orientace, posloupnost a upevnění pozice čísel v tabulce). Omezení v práci se týkalo pouze toho, že mám pracovat očima a neodpočítávat prstem nebo pastelkou. Barvy u mraků nebo puntíků si děti volily v hlavičce (legendě) samy. Na závěr jsme měli diktát osmi čísel, které děti měly zapsat do správného místa v tabulce (balónky) opět bez krokování. (PL na Google učebně)
V Hravé čítance jsme pracovali se stranami 70 a 71 (Káťa a Škubánek), pohádku jsme i viděli na YouTube a pozorovali rozdíly ve zpracování v čítance. Druhou hodinu ČJ jsme pracovali ústně (na tabuli) s učebnicí, cvičení 16 na straně 94 + 95/17 a 18, poté PS 20/1
DÚ: ČJ - PS 20/2
29. a 30. dubna
Pracovní list: čarodějnice Hadragilda: násobení/sčítání/čtení/psaní/abeceda/práce s tabulkou. Poslední část, zápis pracovního postupu, jsme nestihli, zapíšeme příští týden.
Příprava čarodějných lektvarů (děti pracovaly po skupinkách 3-4 žáků):
tajemný vzkaz - text jsme psali vodou s jedlou sodou, po zaschnutí přetřeno roztokem z vody, dezinfekce na ruce a kurkumy
duhový lektvar - do karafy s vodou jsme vlili olej s kapkami potravinářských barev, barvy se pak měly do vody zapouštět z oleje postupně, ač jsme měli 6 skupinek, žádné se to nepovedlo tak, aby se nám vše nesmíchalo celé dohromady, nevadí, přimíchali jsme další přísady: jedlá soda, ocet, bublifuk, citron, cibule, v různém pořadí a vícekrát za sebou a alespoň pozorovali změny, které nastaly, především uvolňování drobných bublinek v roztoku
kouzlo pro změnu barvy - využili jsme vodu z kysaného červeného zelí a barvu měnili opět pomocí jedlé sody a octa, stejné přísady jsme zkusili i na plátky červené řepy
žabí sliz - ultra hustá pěna - nachystali jsme si vodu s jednou barvou potravinářského barviva, do roztoku jsme přidali dávku šamponu a přisypali odměrku jedlé sody, tato krásně hustá pěna se opravdu líbila, nakonec jsme přidali kalíšek kukuřičného škrobu. Poté jsme celý obsah přelili do bedýnky a čarovnou směs ještě jednou pořádně promíchali.
kouzelné oko - pozorování obrázků přes baňku naplněnou vodou - převrácený obraz
magická voda teče vzhůru do sklenice - pokus s podtlakem - poslední využití barevné vody, tentokrát jen na třech stanovištích, provádějí dospělí a děti pozorují. Barevnou vodu jsme dali do bedýnky tak, aby hladina dosahovala okraje hořící svíčky, kterou jsme přiklopili zavařovací sklenicí, když svíčka zhasla, pozorovali jsme vzestup hladiny ve sklenici oproti okolí v bedýnce.
Nakonec každý vypil čarovný lektvar (bylinný čaj) a snědl kouzelného červa (želé bonbony), čímž ukončil zkoušku a získal diplom a magický diamant. Alergici měli jako náhradu samolepky, ale zaklínadlo zůstalo, takže pravděpodobně zítra ráno se všichni probudíme v jiné podobě... Naštěstí se nejedná o stálé kouzlo, takže v neděli bychom všichni měli být již v pořádku.
Fotky a PL na učebně. Když byla chvilka pro foto, tak ho máme, ale ne u všeho byl prostor, nebo čas (chystání následující práce, dopomoc, úklid, přídavek ingrediencí).
28. dubna
Pracovní listy k matematice jsou i s popisem dané práce na Google učebně.
Český jazyk - Hravá čítanka strany 72 a 73
VV a PV - obrazy čarodějnic z přírodnin (foto na učebně)
25. dubna Bílý den
Hodinu prvouky jsme dnes spojili s jednou hodinou českého jazyka, abychom v PS prvouky udělali/dodělali strany 60-62. Kromě toho jsme viděli toto video a také jsme si povídali o holubech, nejen o problémech s volně žijícími ve městech, ale i možnostech chovu (sportovní a výstavní účely).
V matematice jsme měli pětiminutovku na dopočítej (kolik zbývá) do 10 a do 20, první lístek byl předtištěný a k zadaným číslům se dopisovalo číslo druhé, druhý lístek byl na část diktovací, já jsem hlásila číslo a děti si zapsaly to, které by měly doplnit (nejprve čísla do 10, poté zase do 20), nakonec jsme v učebnici udělali výstaviště a násobení (7/6 a 9).
V druhé hodině češtiny jsme udělali nejprve ústně 92/9, a poté písemně do sešitu 93/14 (z nabídky jsme nevyužili všechny spojky).
24. dubna Žlutý den
Dnešní český jazyk jsme procvičovali slovesa (PL), učebnice 91/5 a 6 ústně popř. společně na tabuli, + v 91/6 v první větě jsme určili slovní druhy všech slov. Na straně 92 jsme se zaměřili na věty vedle zelené žárovky - děti pozorovaly rozdíly mezi: ,,V parku kvetou sedmikrásky." ,,Vedle začíná zelenat nějaký keř." a ,,V parku kvetou sedmikrásky a vedle začíná zelenat nějaký keř."
Poukázaly na rozdíl v písmenu a, dále na Vedle/vedle, dále si všímaly četnosti uvozovek (vysvětlili jsme si, co jsou uvozovky), poslední rozdíl jsme si ukázali . . / . (kolik pozorujeme teček a kde), následně jsme si vysvětlili, že v první části máme 2 věty, kdežto v té druhé se SPOJILY pomocí SPOJKY a v jednu speciální větu, které říkáme SOUVĚTÍ
Žluté rámečky s vykřičníky si děti přepsaly do školních sešitů, v zápise barevně zvýraznily souvětí, větné celky, spojky, Např. a, ale, protože.
23. dubna Zelený den
Matematika 2, udělali jsme rodokmen na straně 5 - nenašli jsme ale potřebné informace v učebnici, proto jsme využili internet, otázky 5/1 jsme už ale uměli všichni doplnit bez obtíží.
DÚ: M - učebnice 5/2 - moje rodina
Dále jsme udělali 6/2 a 4, cvičení 5 je dobrovolný úkol navíc
(Adam (67), Anna (58), Dana (36), Emil (32) a Cyril (34) Klosovi, Barbora (58), Blažej (65), Cecílie (31) a Fedor (28) Malí, Vít (5), Hanka (10) a Ivan (8) let.)
V češtině jsme ústně udělali stranu 90 v učebnici a písemně do školního sešitu 91/4 + barevné čtverečky, rovněž do sešitu, navíc jsme napsali hláskovou a slabičnou stavbu slova hrkat. Při přepisu dodržujeme řádkování veršů.
V prvouce jsme navázali na český jazyk a udělali stranu 63 (čáp - na komíně, na poli, u vody, na obloze; sýkora - ve městě, na keři, na stromě, v krmítku, všude; vlaštovky a jiřičky - u hnízda, na venkově, u chléva, na drátech, na obloze), rozdělení stěhovaví (tažní), stálí ptáci - čím se živí, druhy čápů a druhy sýkorek + první úkol na straně 62 (názvy samců - kohout, houser, krocan, kačer)
22. dubna Červený den
Snad jste i Vy prožili krásné Velikonoce. Dnes jsme v geometrii dodělali poslední velikonoční list - tvary (učebna) a na druhé straně jsme procvičili rýsování, udělej 7 bodů, pojmenuj velkými písmeny a sestav z nich slova o třech písmenech a narýsuj takové trojúhelníky. Musím děti moc pochválit, protože dnešní práce byly daleko lepší a někteří získali i motivační 1.
V českém jazyce jsme měli čtení s porozuměním (PL na učebně) + děti dodělaly velikonoční bludiště v Hravé čítance strana 69
14. - 16. dubna - speciální velikonoční učení
16. dubna
Seznámení s Velikonoci - zvyky a tradice, Pšíjový týden, velikonoční kvíz a velikonoční matematika.
(pracovní i informační listy k učivu najdete na Google učebně)
velikonoční písnička zde
informační video o Velikonocích zde
A o velké přestávce jsme společně ochutnali velikonočního beránka od paní asistentky, děkujeme!
15. dubna
Část dětí, která neměla doučování českého jazyka, si dnes v rámci tělesné výchovy vyzkoušela stolní tenis.
Potom jsme šli všichni ven, zahrát si fotbal, frisbee a kuličky.
Děti byly rozjařené zprávou, že k nám na školní hřiště snad přihopsal Velikonoční zajíček, ale ať děti hledaly, jak hledaly, za školou ani před školou, nic nenašly.
Nakonec se jim ale přece jen poštěstilo a v místnosti ranní ŠD našly vytoužená čoko vajíčka.
Tímto děkuji panu asistentovi za iniciativu.
Poslední hodina byla třídnická a seznámili jsme se s některými body třídních schůzek.
14. dubna
Dnešním dnem se prolínalo téma paměť.
Na začátku byl krátký video testík paměti. V matematice jsme vypracovali velikonoční list pana asistenta s obrázkem k vybarvení podle příkladů a počítání vajíček (na učebně - příklady jsou napsané jako dělení, pro děti jsme zadání změnili, že se všude jedná o sčítání). Pokud někdo dodělává doma, pak stačí do středy.
V českém jazyce bylo vybarvení velikonočního obrázku podle textu, a potom skládání koled, které nám vyhledala paní asistentka, ty byly rozstříhané na jednotlivé verše, na stanovišti byly k dispozici celé k přečtení, úkolem bylo navštívit stanoviště s nápovědou co nejméněkrát. Z celkových dvanácti možných verzí si každý vybral tři, které takto poskládal a nalepil na druhou stranu PL z češtiny.
Následovalo velikonoční video.
A nakonec jsme si vzali Hravou čítanku a udělali strany 64 a 65.
Ve výtvarné výchově děti pod vedením paní asistentky zdobily barevnými papírky mozaikové vajíčko.
11. dubna
prvouka - dny v týdnu - dokončení strana 52 + hra ve fialovém rámečku dole - využita i pro měsíce v roce, tvorba společných plakátů na každý den v týdnu (forma brainstorming)
matematika - hra na násobení - dva hráči proti sobě, list čtverečkovaného papíru graficky rozdělíme červenou čarou na dvě poloviny, první hráč hodí dvěma kostkami, padne např. na jedné kostce 3 a na druhé 5 >> hráč si na své půlce vybarví obdélník o velikosti 3x5, hraje druhý hráč (střídají se), kdo první zaplní své území, vyhrál (hru lze modifikovat na sčítání, nebo odčítání, lze použít více kostek apod.)
český jazyk - dokončení PS strana 19
+ video na téma Velikonoce (bohužel není celé).
10. dubna
Hodina informatiky proběhla pěkně (musím děti pochválit), i když výsledek není 100%, ale to Vás oslovím asi ještě zvlášť (kdo potřebuje resetovat heslo k žákovskému emailu).
Hesla si děti daly do obálek k uložení do třídní krabičky, až budou někdy potřeba, bude mít každý soukromý přístup ke svým údajům.
Do učebny s počítači se určitě chystáme znovu, dnes jsme většinou zvládli jen přihlášení a jen málo procvičování.
V českém jazyce PS 19/8 + doplňující ukoly - čtverečky
9. dubna
První den v náhradní učebně máme za sebou, tak ještě zítra... Ráno - 1. vyučovací hodina - informatika. Sejdeme se ve třídě ŠD (u skříněk) a před 8:00 hod. se společně přesuneme do učebny INF - lístky s hesly s sebou.
V matematice jsme opakovali násobení - Počítáme zpaměti 3 - strana 9/36 a 10/37,38, poté jsme využili velkých kostek ve třídě ŠD a ve skupinách vytvořili plány staveb, podle kterých jiné týmy později stavěly.
V českém jazyce jsme psali tyčinkami do temperové barvy, poslední výtvory jsme přenesli na čtvrtky (otisk, pozorujeme zrcadlení), dále jsme vytvářeli plakáty ke kalendářním měsícům (vždy dvojice jeden měsíc) - jaké je to roční období, který měsíc je před a který potom, kolik má daný měsíc dní, jaké je počasí, jaké provozujeme činnosti, jaké slavíme svátky. Nakonec PS prvouky 52/Čt - vypsat dny v týdnu.
8. dubna
Vzhledem ke stížnosti vyučující na průběh suplované hodiny (měla jsem zubaře), mají děti za DÚ znovu vypracovat zadání z geometrie (najdete na učebně), jedná se o stejnou prezentaci, která byla použita v hodině.
Zadání bylo následující:
Na volnou stránku, nebo čistý list papíru.
1. Po celé stránce, různě, pomocí křížků X označit 14 bodů
2. Pojmenovat body písmeny (velká tiskací písmena)
Použijte tato písmena: A, B, D, E, K, L, M, N, O, P, R, S, U, V
3. Sestavte z těchto písmen různá slova, která budou mít právě tři písmena
4. Narýsujte s pomocí vytvořených slov trojúhelníky
Pracujte pomalu a pečlivě, s ořezanou tužkou s označením (H, 2H, 3H)
V českém jazyce jsme měli pracovní list na podstatná jména (opět na učebně).
Poslední cvičení je vymyšleno poněkud nešťastně, protože je zde ta (jakožto ženský rod, jednotného čísla), a potom ta (jako střední rod, množného čísla), takže to jsem vysvětlovala většinou individuálně.
7. dubna
Dnes jsme se především věnovali dokončení práce z minulého týdne, jehož průběh nám lehce rozhodily troje narozeniny (popřát musíme, tak je to správně) a konzultace s pracovníky PPP.
Prošli jsme dvě možná řešení 67/7, se kterým jsme si v pátek nevěděli moc rady (chválím kluky, kteří se nad problémem zamysleli a zapisuji 1 🙂Dobrá práce!), poté následovala hra 67/8 a měla by být hotová i cvičení 66/2,3, někdo stihnul i cvičení 4 a 5.
Dále jsme dokončili stranu 67 v Hravé čítance a seznámili jsme se s pranostikami a příslovími na straně 68. Poté jsme se střídali ve hlasitém čtení knížky a příběhu o Martinovi a hodinách.
Téma se nám dále promítlo do VV - děti kreslily hodiny dle vlastní fantazie.
3. dubna
Dnešní angličtina: opakování - učebnice AJ str. 34-35
1. dubna
V matematice jsme měli pracovní list na geometrii, práce se sítí bodů-rýsování úseček tak, aby vytvořily digitální číslice, dále lomená čára a rýsování velkých tiskacích písmen pomocí jedné lomené čáry (jedním tahem) a vytváření trojúhelníků v bodové síti (ekvivalent geodeska)
V českém jazyce jsme hledali správné tvary slov a povídali si zajímavosti ze světa zvířat (učebnice 87/8)
Rozdíl jiřička/vlaštovka, mláďata ježků, obora Žleby, neplést jelen a laň/srnec a srnka, malé zajíčky nebereme do rukou (zajíci nemají nory, mláďata čekají v trávě), zajímavý rorýs obecný.
88/9 jsme začali do sešitu, ale často není dokončené
31. března
V matematice jsme měli opět hru na násobení, tentokrát šestiúhelníkové puzzle, po složení vzniklo na druhé straně bludiště.
V českém jazyce jsme měli čtení s porozuměním (pracovní list je stejně jako matematika dostupný na učebně).
Kromě těchto úkolů jsme popřáli naší spolužačce a spolužákovi k narozeninám.
Ve výtvarné výchově děti kreslily zlatici.
28. března
Den naruby - výuka vedena žákyněmi deváté třídy (hry a soutěže)
Prvouka - kalendář, měsíce v roce, dny v týdnu
Český jazyk - hledání sloves, utváření sloves z podstatných jmen
Matematika - násobení, sčítání a odčítání
V poslední hodině jsme udělali hodnocení celého dne a rozdali si katalogy na nákup knížek. Navíc jsme se podívali na video o Janu Amosu Komenském a v Hravé čítance jsme vypracovali cvičení 2 na straně 69 (jarní květiny).
27. března
Český jazyk - hra - křížovka se slovesy - děti byly v týmech a po jednom chodily na stanoviště, aby zjistily další sloveso, které zapíší do křížovky. Dále pak hra na Wordwall + ústně doplnění ke slovesům, kdo je může dělat a nakonec ze slovesa utvořit podstatné jméno. V další hodině pracovní list (slovesa a podstatná jména) - dostupné na učebně
26. března
V matematice jsme dnes pracovali ve "Frausovské" učebnici strana 62 + 63/8.
V českém jazyce jsme v rámci grafomotoriky procvičili ruce lepením papírových kostek, které jsme poté využili ke hře "dokresli hlavičce vlasy podle hodu kostkami".
Nakonec jsme psali krátký diktát, tentokrát se jednalo o věty.
Rys rychle běhá. Žížala nespěchá. Naše kočka má blechy. Orel letí nad řekou.
V prvouce jsme udělali stranu 50. (S tématem kalendář a hodiny nás v pátek navštíví žákyně deváté třídy.)
25. března
V matematice - geometrii jsme dnes opakovali názvy tvarů, ze kterých byly tvořeny obrázky (viz. učebna), po vybarvení si každé dítě překreslilo svůj obrázek do čtvercové sítě mazací fixkou a následně je tužkou narýsovalo na čtverečkovaný papír (výsledné práce jsme vlepili do velkého sešitu na geometrii).
V českém jazyce jsme opakovali slovesa 86/5, ke slovu konev si každý udělal vlastní brainstorming na papír. Poté PS 2 strana 18 cv. 6.
DÚ: Čj-PS2-18/7
24. března
V matematice jsme měli aktivitu na násobení (příloha je dostupná na učebně). Každé dítě mělo své kartičky s puntíky 1-6, jednu kartičku si vylosovalo a šlo na příslušné stanoviště, kde do tabulky zapsaly také počet dětí, které se zde právě sešly. Vytvořily příklad na násobení a výsledek kontrolovaly počítáním číselné řady např. po pěti.
V českém jazyce - čtení s porozuměním (text i s úkoly na učebně). Nejedná se o úplně tradiční práci s textem, ale musím děti pochválit, že vše zvládly krásně vypracovat.
Zajíci se nám nakonec promítli i do VV a PV.
21. března
Dnes jsme si především povídali o prvních jarních květinách, o růstu ze semínka, o důležitosti potravního řetězce, a že by se alespoň první květiny neměly trhat, aby raději posloužily k potravě probouzejícího se hmyzu.
Viděli jsme několik časosběrných videií s růstem rostlin, poznávání a psaní názvů jarních květin jsme si procvičili na Wordwall, v hodinách jsme navíc v pracovních sešitech mat. (+/-) a Čj udělali pokaždé stranu 16 a v sešitě prvouky žlutý rámeček se skládankou na straně 58. Kromě toho jsme si prohlédli knížku od spolužačky. A z okna pozorovali řádění místních zajíců.
20. března
V českém jazyce jsme nejprve po třídě, na chodbě a v kabinetě posbírali lístečky s různými slovy (běžná slova a slova citově zabarvená - 🙂i😠), poté děti hledaly 11 trojic, které k sobě svými významy patří. Pokud dětem přišlo slovo neznámé, ptaly se nejprve svých spolužáků, zda dané slovo neznají.
V další hodině jsme se vrátili k tématu psů a hledali slova, co dělají....
Následně jsme udělali zápis do sešitu:
Slovesa 20. března
Vyjadřují, co osoby, zvířata nebo věci dělají, nebo se s nimi děje.
Každé sloveso má různé tvary >> rozkousal, rozkousali bychom, rozkousat, rozkouše,
píše, psát, psal jsem, bude psát
19. března
V matematice jsme nejprve ve dvojicích poskládali další trojúhelníkové puzzle, tentokrát na násobení, které jsme dále procvicovali na těchto stranách.
V českém jazyce jsme procvičili prstíky praskáním bublinkové folie, kterou jsme pak rozstříhali na kousíčky a "nakrmili" jimi pomocí kolíčku kočičku. Následovaly velké obloučky psané ergonomickou voskovkou, zmačkání papíru, říkanky pro prstíky, cvičení s tužkou (housenka), a poté jsme se pustili do psaní velkého psacího U a někdo i malého p. Důležitá byla snaha a pečlivost, ne kvantita.
V prvouce jsme si prohlédli knížku o přírodovědě donesenou spolužákem a povídali si k jejímu obsahu.
Celý den jsme pak zakončili tímto videem.
DÚ: PRV - strana 48
18. března
V matematice jsme se věnovali geometrii, setkali jsme se s pojmy bod, přímka, úsečka, trojúhelník, čtyřúhelník, a od toho dále s pojmy rovnoběžné, strana, úhel. Řekli jsme si, že přímky pojmenováváme malými psacími písmeny a body naopak velkými tiskacími písmeny.
DÚ: M - pracovní list - spojování bodů podle pravítka + početní příklady
Mezi příklady v DÚ, jsou i "rovnice", kdy je potřeba doplnit na prázdné místo takové číslo, aby vycházely oba příklady shodně (vysvětlovali jsme si na přirovnání k miskovým vahám).
V češtině jsme společně četli text a následně vypsali zdrobněliny jmen, tento pracovní list dokončíme zítra, tudíž jej nemusíte dodělávat doma.
Všechny pracovní listy najdete opět na Google učebně.
17. března
V matematice jsme si zahráli hru Bingo, každý měl kartičku s příklady a byly losovány výsledky, ke kterým žáci hledali příklad, aby si mohli pole vybarvit. Po označení pěti příkladů v jednom řádku, sloupci nebo úhlopříčce se zvolá BINGO! Děti si pak mohly vybrat malou samolepku, někdo měl nakonec i dvojité nebo trojité bingo. (Máte-li doma nebo v zaměstnání k dispozici podobné drobnosti, které by bylo možné využít jako odměny do případných soutěží, ráda využiji.)
Hru nahraji na učebnu, je tam i stránka s volnou mřížkou, pokud byste chtěli využít k domácímu procvičení na jiné typy příkladů.
V českém jazyce jsme četli příběh z čítanky a udělali krátký pracovní list. Poté si děti namalovaly a pojmenovaly vlastního skřítka nebo příšerku naschválníčka a dotvořily příběh o tom, kterak se vydal do města, aby někomu něco rozbil, tento někdo však měl psa, který skřítkovi roztrhl kalhoty, načež skřítek utekl domů do postýlky, kde nakonec usnul.
Tímto jsme propojili Čj, Vv a PV.
14. března
V prvouce jsme si povídali o úrazech, čímž jsme navázali na vytvoření třídních pravidel, nad každým jsme se zamýšleli "Proč?". Hodina nám přesáhla i do druhé vyučovací hodiny a měli jsme tak i jakousi třídnickou hodinu o vztazích a pocitech druhých
V českém jazyce jsme udělali stranu 16 v PS2 a hledali další slova citově zabarvená, zdůraznili jsme si, že jsou to slova, která člověk vybírá na základě svých emocí (zlobím se, jsem šťastný, zamilovaný apod.)
V matematice se nám dnes pracovalo velmi dobře, máme proto hotovou celou stranu 60 + cvičení 7 a 8 na straně 61
13. března
Zápis do sešitu ČJŠ:
Slova citově zabarvená 13. března
vztah člověka k tomu, co slovem označuje
>> zdrobnělá (autíčko)
>> lichotivá (hajat)
>> hanlivá (rachotina, chrnět)
>> vulgární (= neslušná, sprostá)
Učebnice - strana 84 - úvodní text + cv. 1 a 1. žárovka, žlutý rámeček strana 85
12. března
V matematice jsme pokračovali v krokování po čtvercové síti. Každé dítě si vytvořilo svou cestu mezi dvěma body (měli jsme zadané krajní body A, B, C, D), cestu si poté zaznamenalo pomocí šipek a nakonec každý navigoval spolužáky tak, aby prošli celou jeho trasu. (Používáme zalaminované čtvercové sítě, proto prosím o kontrolu potřebného fixu.)
První hodinu českého jazyka jsme věnovali grafomotorické přípravě, tentokrát jsme pro zahřátí rukou použili modelínu, v druhé hodině děti psaly přání pro své blízké, důležitá byla snaha o pečlivé psaní. Někteří si zvolili k psaní tužku, kterou často vítám kvůli přehnanému tlaku při psaní.
V pracovním sešitě prvouky jsme na straně 47 udělali cvičení podle zadání zeleného a žlutého rámečku, před tím jsme se krátce vrátili k minulé hodině a úrazům, ukázali jsme si aplikaci Záchranka, která umožňuje v případě potřeby snadné přivolání zdravotnické pomoci včetně určení aktuální polohy a posléze i videohovor s dispečerem (nutná data). Před tím jsem se chybně domnívala, že by mělo být možné spuštění i tichého alarmu v případě ohrožení jinou osobou, tuto funkci jsem však nyní nenašla, tak snad časem by mohli vývojáři něco takového přidat...
11. března
V matematice jsme se dnes věnovali geometrii, využili jsme zadání z velkého pracovního sešitu 59/10, na druhé straně listu byly nakopírované úlohy na souměrnost a krokování po čtvercové síti (ve všech úlohách jsme rýsovali podle pravítka a pracovní list je opět dostupný na učebně)
S krokováním byl často problém, proto se tomuto typu úlohy budeme ještě věnovat.
V češtině jsme procvičovali psaní velkých písmen na začátku slov, druhá strana pracovního listu (cv. 23 a 24) je za DÚ (odevzdání do pátku 14. 03., pokud by někdo potřeboval ještě zopakovat vysvětlení k úlohám, může mě ve středu nebo ve čtvrtek oslovit ve škole)
10. března
V matematice jsme hráli hru na početního hada (sčítání zpaměti) - postupně jsme házeli hrací kostkou a nově padlé číslo jsme přičítali k tomu předchozímu, poté děti pracovaly ve dvojicích a podle příkladů skládaly trojúhelníkové puzzle
V češtině jsme měli obrázkový text - Šípková Růženka (téma zarostlého zámku jsme přenesli i do Vv a Pv) - některá slova, která byla v textu znázorněna obrázkem děti vypsaly do školního sešitu + nakopírovaný pracovní list - rozlišení názvů osob u podstatných jmen, slova významem nadřazená, množné číslo, tvrdé a měkké souhlásky (příloha k učivu je na Google učebně)